World Health Organization Quality of Life – Old Module (WHOQOL-OLD) / Inventário de Avaliação da Qualidade de Vida em Adultos Idosos da Organização Mundial de Saúde (WHOQOL-OLD)

Portuguese version

Inventário de Avaliação da Qualidade de Vida em Adultos Idosos da Organização Mundial de Saúde [WHOQOL-OLD; World Health Organization Quality of Life – Old Module] (Power, Quinn, Schmidt, & WHOQOL-OLD Group, 2005; versão experimental portuguesa, Vilar & Simões, 2009)

Original version

Power, M., Quinn, K., Schmidt, S., & The WHOQOL-OLD Group (2005). Development of the WHOQOL-OLD module. Quality of Life Research, 14, 2197-2214.
WHOQOL-OLD Group. (2006). The WHOQOL-OLD Manual. Copenhagen: WHO / European Office.

Theoretical background

The European Portuguese WHOQOL-OLD module consists of 28 items rated on a five-point scale covering 7 facets (4 items each): the six original facets of Sensory abilities (assesses sensory functioning and the impact of impairments on daily activities; items 1, 2, 3, 20), Autonomy (refers to independence in old age and thus describes the amount of being able to live autonomously and take own decisions; items 4, 5, 6, 11), Past, present and future activities (describes satisfaction about achievements in life and at things looking forward to; items 12, 13, 15, 19), So¬cial participation (delineates participation in activities of daily living, especially in the community; items 14, 16, 17, 18), Death and dying (related to concerns, worries and features about death and dying; items 7, 8, 9, 10), Intimacy (assesses opportunities for companionship and love; items 21, 22, 23, 24); and the European Portuguese culturally relevant facet of Family/family life (assesses satisfaction with family support, time contact, relationships and the sense of worth within the family; items 25, 26, 27, 28). Higher scores indicate better QoL

• Assessment: Quality of Life (QoL).
  • Type of instrument: Questionnaire composed by 28 questions related to different domains involved in QoL.
  • Administration: self-response, interview, 5 minutes.
  • Population: Older adults.

Funding

Fundação Calouste Gulbenkian (Calouste Gulbenkian Foundation) through the project "Memória, avaliação funcional e qualidade de vida: Estudos de validade e normas para a população portuguesa" (Memory, functional assessment and quality of life: Validation studies and norms for the Portuguese population; Proc. 74569, SDH-22 Neurosciences; PI: Mário R. Simões).

Manuela Vilar <mvilar@fpce.uc.pt>

References

PsyAssessmentLab

1. Vilar, M., Sousa, L.B., & Simões, M.R. (2016). The European Portuguese WHOQOL-OLD module and the new facet Family/Family life: Reliability and validity studies. Quality of Life Research Journal, 25(9), 2367-2372. doi: 10.1007/s11136-016-1275-9
2. Vilar, M., Sousa, L.B., Firmino, H., & Simões, M.R. (2016). Envelhecimento e qualidade de vida [Aging and Quality of Life]. In Horácio Firmino, Mário R. Simões, Joaquim Cerejeira (Coords.), Saúde mental das pessoas mais velhas [Mental health in older people] (pp. 19-45). Lisboa: Lidel, Edições Técnicas.
3. Vilar, M., Sousa, L.B., & Simões, M.R. (2015). World Health Organization Quality of Life – Old Module (WHOQOL-OLD). In Mário R. Simões, Isabel Santana e Grupo de Estudos de Envelhecimento Cerebral e Demência (Eds.), Escalas e Testes na Demência (3ª. edição; pp. 194-199) [Scales and Tests in Dementia, 3rd edition]. Lisboa: Novartis.
4. Vilar, M. P. (2015). Avaliação da Qualidade de Vida em Adultos Idosos: Estudos de adaptação, validação e normalização do WHOQOL-OLD para a população portuguesa [Evaluation of Quality of Life in Older Adults: Portuguese adaptation, validation and normalization studies with the WHOQOL-OLD module, Phd thesis, Psychology/Psychological Assessment]. Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Unpublished PhD dissertation.
5. Vilar, M., Simões, M. R., Lima, M. P., Cruz, C., Sousa, L. B., Sousa, A. R., & Pires, L. (2014). Adaptação e validação do WHOQOL-OLD para a população portuguesa: A metodologia de grupos focais na avaliação da Qualidade de Vida em adultos idosos [Adaptation and validation of the WHOQOL-OLD for the Portuguese population: Results of focus groups implementation]. Revista Iberoamericana de Diagnóstico y Evaluación Psicológica, 37, 71-95.
6. Vilar, M., & Simões, M. R., Sousa, L. B., Firmino, H., Paredes, T., & Lima, M. (2010). Avaliação da qualidade de vida em adultos idosos: Notas em torno do processo de adaptação e validação do WHOQOL-OLD para a população portuguesa [Evaluation of quality of life in older adults: Notes about the process of adaptation and validation of the WHOQOL-OLD for the Portuguese population]. In M. C. Canavarro, & A. Vaz-Serra (Coord.), Qualidade de vida e saúde: Uma abordagem na perspectiva da Organização Mundial de Saúde (pp. 229-250) [Quality of life and health: An approach of the World Health Organization]. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
7. Vilar, M., & Simões (2009). WHOQOL-OLD: Manual de Administração e Cotação [European Portuguese WHOQOL-OLD module: Manual for administration and scoring]. Coimbra: Serviço de Avaliação Psicológica da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Coimbra.

Other references