Teste de Recordação Selectiva Livre e Guiada (TRSLG) / Free and Cued Selective Reminding Test (FCSRT)

Portuguese version:

Teste de Recordação Selectiva Livre e Guiada (TRSLG)

Raquel Lemos, Cristina Martins, Mário R. Simões, & Isabel Santana (2012)

Original version:

Free and Cued Selective Reminding Test (FCSRT)

Herman Buschke (1984); Ellen Grober & Herman Buschke (1987)

Theoretical background / Enquadramento

The FCSRT (Buschke, 1984) is a memory test that controls attention and cognitive processing, requiring subjects to search for items in response to their category cues, in the learning process. Moreover these same category cues are given later to participants in order to elicit the recall of the items not retrieved on the free recall trial, thus controlling acquisition and retrieval. This procedure has shown to promote deeper engagement with attention and semantic processing in the encoding phase of memory, and it also controls the conditions of retrieval through the use of the same cues to direct learning and produce effective cued recall (Buschke, 1984). Performance on the cued recall trial provides an estimate of the items that the subject has stored, and it has been shown that this estimate is minimally affected by guessing.

O TRSLG (Buschke, 1984) é uma prova de aprendizagem e memória verbal que permite controlar as condições de codificação e de recuperação por meio da utilização de pistas semânticas no controlo da aprendizagem e na evocação. A aprendizagem é controlada ao impor aos sujeitos a codificação dos itens em resposta à sua categorização semântica; estas mesmas pistas são posteriormente utilizadas para facilitar a evocação dos itens não reproduzidos na evocação livre. Este paradigma fomenta a especificidade da codificação, revelando-se mais eficaz ao permitir uma recordação por meio de pistas e ao garantir uma atenção seletiva e de enquadramento semântico de todos os itens (Buschke, 1984). A performance em ensaios de evocação guiada fornece uma estimativa dos itens armazenados na memória, provando ser minimamente afetada por palpite.

Description / Descrição

Assessment domain: Verbal memory.
Type of instrument: Verbal memory test (list of words).
Number of items: 16 items/words corresponding to response to a unique category cue.
Administration: Individual, 20-25 minutes (plus 30 min interval for delayed recall).
Population: 50 years old or more (adults and elderly).

Domínio de avaliação: Memória verbal.
Tipo de instrumento: Teste de memória verbal (lista de palavras).
Número de itens: 16 itens/palavras categorizados semanticamente, não relacionados entre si.
Aplicação: Individual, 20-25 minutos de aplicação (mais 30 minutos de intervalo para evocação diferida).
População: A partir dos 50 anos (adultos e idosos).

Dimensions / Dimensões

The FCSRT examines learning, immediate recall, delayed recall and retention. The items can be elicited either freely or through a semantic cue.

O TRSLG avalia a aprendizagem, evocação imediata, evocação diferida e retenção. As palavras podem ser evocadas livremente ou com ajuda semântica (pistas).

Studies / Estudos

The Portuguese version of the FCSRT has validation studies in amnestic clinical context (Mild Cognitive Impairment and Alzheimer’s disease).

O TRSLG possui estudos de validação em contexto clínico (Defeito Cognitivo Ligeiro e Doença de Alzheimer).

Future Research / Investigações futuras

Due to due to copyright limitations, the FCSRT items cannot be shown. The PsyAssessmentLab is available to actively collaborate in any research projects related to this instrument or any studies including its use either in normalization or clinical assessment contexts.

Por exigência dos autores originais da prova, os itens e o TRSLG não podem ser divulgados. O PsyAssessmentLab está disponível para colaborar de forma ativa em projetos de investigação centrados neste instrumento ou em estudos que incluam a sua utilização nos contextos de normalização ou avaliação clínica.

Funding / Financiamento

The FCSRT adaptation and validation studies started in 2012 and were supported by the Portuguese Foundation for Science and Technology (FCT, Fundação para a Ciência e a Tecnologia) through the project PIC/IC/83206/2007 (P.I.: Isabel Santana, MD, PhD) and a PhD scholarship [SFRH/BD/74070/2010] granted to Raquel Lemos.

O estudo de adaptação e validação do TRSLG teve início em 2012 e foi desenvolvido com financiamento da Fundação para a Ciência e a Tecnologia (FCT) através do projecto PIC/IC/83206/2007 atribuído a Isabel Santana, MD, PhD, e de uma Bolsa de Doutoramento [SFRH/BD/74070/2010] concedida a Raquel Lemos.

Contacts / Contactos

Raquel Lemos (raquelmlemos@hotmail.com)
Mário R. Simões (simoesmr@fpce.uc.pt)
Isabel Santana (isabeljsantana@gmail.com).

References

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  13. Lemos, R., Marôco, J., Simões, M. R., Santiago, B., Tomás, J., & Santana, I. (2015). The free and cued selective reminding test for predicting progression to Alzheimer’s disease in patients with mild cognitive impairment: A prospective longitudinal study. Journal of Neuropsychology. 11(1), 40-55. doi:10.1111/jnp.12075

  14. Lemos, R., Simões, M. R., Santiago, B., & Santana, I. (2015). The Free and Cued Selective Reminding Test: Validation for mild cognitive impairment and Alzheimer’s disease. Journal of Neuropsychology, 9(2), 242-257. doi:10.1111/jnp.12048

  15. Lemos, R., Simões, M. R., & Santana, I. (2015). Teste de Recordação Selectiva e Guiada (TRSG) [Free and Cued Selective Reminding Test, FCSRT. In Mário R. Simões, Isabel Santana e Grupo de Estudos de Envelhecimento Cerebral e Demência (Eds.), Escalas e Testes na Demência (3ª. edição; pp. 94-99) [Scales and Tests in Dementia, 3rd edition]. Lisboa: Novartis. ISBN: 978-989-20-5611-1